Om je marketingstrategie de juiste richting te geven, is het allereerst belangrijk om te bepalen wie jouw doelgroep is. We kunnen ons product of dienst namelijk niet op iedereen afstemmen! Hoe onderscheidt jouw product of dienst zich? En op wie wil je je hiermee richten? 

Untitled 65

Van persona naar doelgroep

Je kunt je doelgroep formuleren op basis van een aantal vragen. Met die informatie creëer je een ijkpersoon, ook wel persona genoemd. Hoe meer informatie je hebt, of weet te vinden, over je persona, hoe gerichter je content kunt ontwikkelen voor zijn problemen en/of vragen. Daarnaast kun je zo ook bepalen op welke kanalen deze persona zich bevindt, zodat je marketing ook daadwerkelijk bij je doelgroep terechtkomt. Een boodschap via Facebook verspreiden terwijl je jongeren onder de 18 wilt bereiken bijvoorbeeld ontzettend zonde!

Maar hoe bepaal je dan uit wie jouw doelgroep bestaat? Probeer onderstaande vragen te beantwoorden om een beeld te krijgen:

Richt je je op bedrijven of consumenten?

Het is eerst belangrijk om te bepalen wie jouw product of dienst uiteindelijk gebruikt en op wie je je dus gaat focussen in je marketing. Deze vraag lijkt makkelijk maar kan soms gecompliceerder liggen. Ben je bijvoorbeeld een producent van speelgoed? Dan heb je zowel een B2C doelgroep, namelijk ouders van jonge kinderen, als een B2B doelgroep, namelijk bedrijven die speelgoed verkopen aan consumenten. 

Bepaal je B2C doelgroep met deze 8 vragen:

  • Binnen welke regio is de doelgroep te vinden? Lokaal, regionaal, landelijk of internationaal?
  • Richt je product/dienst zich op mannen of vrouwen of allebei?
  • Binnen welke leeftijdscategorie bevindt je doelgroep zich?
  • Via welke kanalen kun je je doelgroep het beste bereiken?
  • Wat is de levensstijl van deze doelgroep?
  • Wat zijn specifieke kenmerken van je doelgroep?
  • Wat zijn de algemene pijnpunten met betrekking tot je product/dienst?
  • Wat zijn de meest voorkomende bezwaren tegen je product/dienst?

 

Bepaal je B2B doelgroep met deze 8 vragen:

  • Binnen welke regio is de doelgroep te vinden? Lokaal, regionaal, landelijk of internationaal?
  • Richt je product/dienst zich op kleine of grote bedrijven of allebei?
  • Binnen welke branche bevindt je doelgroep zich?
  • Via welke kanalen kun je je doelgroep het beste bereiken?
  • Welke personen binnen de bedrijven vallen binnen je doelgroep?
  • Wat zijn specifieke kenmerken van je doelgroep?
  • Wat zijn de algemene pijnpunten met betrekking tot je product/dienst?
  • Wat zij de meest voorkomende bezwaren tegen je product/dienst?

Meerdere doelgroepen mogelijk!

Het kan natuurlijk ook goed zijn dat je meerdere doelgroepen hebt! Verkoop je bijvoorbeeld vloeren aan zowel zakelijke als particuliere klanten? Onderscheid in je marketingstrategie dan ook twee aparte doelgroepen, en dus ook twee aparte persona's. Beide doelgroepen wil je namelijk op een aparte manier bereiken via verschillende kanalen met ook elk een eigen boodschap. Hou er wel rekening mee dat het belangrijk is om een duidelijk beeld te krijgen van de verschillen tussen deze doelgroepen. Zo kun je je content specifieker ontwikkelen en spreek je beide gerichter aan. En zoals voor marketing belangrijk is: relevanter = beter!

Welke doelgroep wil jij bereiken?

Wil je hulp bij het bepalen van jouw doelgroep en hoe je deze kunt bereiken? Neem contact met ons op om een vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen. 

Neem contact op

Damar 1 Breed
Geschreven door:

Damar Bakker

Senior marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Wavy_Tech-15_Single-05-min 2.jpg

De principes van Cialdini voor overtuigende marketing

marketingstrategie-belang.jpg

Het belang van een marketingstrategie

Wavy_Tech-15_Single-05-min 2.jpg

De principes van Cialdini voor overtuigende marketing

marketingstrategie-belang.jpg

Het belang van een marketingstrategie