De nieuwste hype op social media kan je bijna niet ontgaan zijn: live video streamen via Meerkat en Periscope. Het biedt je de kans om live mee te kijken op een Turkse bruiloft, naar het Vrijheidsbeeld of bij een groot festival. Je kunt je de hele dag vermaken met de meest uiteenlopende beelden van huiskamers tot kantoren, van verjaardagen tot vergaderingen.
Een nieuwe vorm van content voor inboundmarketing
Live streaming via Meerkat en Periscope is in principe openbaar, maar Periscope biedt ook de mogelijkheid om mensen uit te nodigen voor een besloten sessie. Dit biedt kansen voor bedrijven die een vergadering of presentatie willen streamen voor een selecte groep mensen. Maar ook openbaar streamen biedt veel kansen voor bedrijven. Hoe kun je deze nieuwe trend inzetten voor jouw bedrijf? We zetten 5 tips op een rijtje.
1. Laat mensen mee kijken in je bedrijf
Biedt kijkers de kans om vragen te stellen over je bedrijf, bedrijfsprocessen en de werknemers. Via de chatfunctie kun je de interactie aan gaan en kunnen mensen bijvoorbeeld vragen of ze de kantine mogen zien of juist het bureau van de directeur. Maar ze kunnen natuurlijk ook vragen stellen aan een willekeurige medewerker of een volledig bedrijfsproces volgen. Mensen zien op deze manier je bedrijf heel anders dan ze gewend zijn. Je kunt je organisatie dichter bij je klanten brengen en mensen betrekken.
2. Geef productdemonstraties
Vertel meer over (nieuwe) producten, laat zien hoe iets werkt en beantwoord meteen alle vragen. Op deze manier kun je nieuwe producten introduceren of juist bestaande producten onder de aandacht brengen. Mensen kunnen direct hun reactie geven en vragen stellen. Hoe tof zou het zijn als de tuinarchitect je meeneemt in zijn nieuwste aangelegde tuin, een kledingzaak zijn nieuwste collectie showt of een restaurant zijn nieuwste gerechten?
3. Organiseer een vraag- en antwoordsessie
Bepaal een tijdstip en laat mensen via de chatfunctie vragen stellen. Er kan een onbeperkt aantal mensen deelnemen aan de sessie. Dit kan interessant zijn rondom een bepaalde gebeurtenis, zoals een jubileum of de lancering van een nieuw product. Op deze manier ben je heel dichtbij en kun je de band met je klanten en potentiele klanten vergroten.
4. Klantenservice
Bij grote gebeurtenissen kun je als organisatie veel gestelde vragen gelijk voor heel veel mensen beantwoorden. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als er een storing of calamiteit is, maar ook bij een terugroepactie van een product. Op deze manier laat je zien dat je klanten heel belangrijk voor je zijn, dat je toegankelijk bent en het probleem graag zo goed mogelijk wilt oplossen.
5. Betrek mensen bij een evenement
Staat je bedrijf met een stand op een beurs of organiseer je een interessante lezing? Ben je sponsor van een activiteit of geef je een seminar? Laat mensen meekijken via live streaming en vergroot je bereik. Ook kun je mensen betrekken door ze mee te laten kijken met de voorbereidingen. Betrek ze door vragen te stellen en met hun input aan de slag te gaan.
Live streaming in de inboundmarketingstrategie!
Wij denken dat Meerkat en Periscope een nieuwe vorm van content is voor een inboundmarketingstrategie. Wil je meer weten? Vraag het ons via Twitter of maak gebruik van ons contactformulier.
Auteur: Annemieke Hageman