Wat heeft 2017 voor ons in petto op het gebied van social media? Waar moet je je op focussen en jouw strategie op aanpassen? In 2017 zullen alle kanalen en activiteiten elkaar meer dan ooit beïnvloeden. Hebben we jou nieuwsgierig gemaakt? Lees dan snel mee!
1. Mobile first!
De mobiele beleving is in 2016 steeds belangrijker geworden. En voor 2017 zal dat niet anders zijn, in tegendeel! In de social mediacampagnes die wij doen is al duidelijk te zien dat er veel meer traffic is via de smartphone. In 2017 is het dus erg belangrijk dat je de mobiele beleving van je doelgroep als uitgangspunt neemt.
2. Automatisering wordt steeds belangrijker
Social mediamarketing blijft groeien. Maar voorlopig is er nog veel te winnen op het gebied van professionaliteit. Wat heel snel zal gaan in 2017. Social media zal heel erg gaan groeien op het gebied van marketing. Daardoor zal automation steeds belangrijker worden. Even wennen, maar wel noodzakelijk.
3. What’s the deal met Twitter?
In 2016 had Twitter het erg moeilijk. Het zag er even naar uit dat er een overname zou komen maar de kandidaten daarvoor zijn uiteindelijk toch afgehaakt. Twitter lijkt de strijd te hebben verloren. Instagram en Snapchat zijn nu dé kanalen die ertoe doen en de rol van Twitter hebben overgenomen. In één ding is Twitter nog een belangrijke speler. Dat is namelijk bij het inspelen op de actualiteit zoals wereldgebeurtenissen, sport en politiek.
4. Video content nog steeds de baas?
Videocontent brak in 2016 helemaal door op social media. Video wordt ook steeds vaker live toegepast. Denk bijvoorbeeld aan Facebook Live. Maar ook Snapchat en Instagram hebben de focus op live video. Zorg dat je in 2017 ook een groot deel video meeneemt in jouw strategie. Live video kun je dit jaar al vooraf promoten en aankondigen aan een grote doelgroep. Dit maakt het alleen nog maar makkelijker!
5. Word jouw eigen editor!
Net als video wordt content in 2017 steeds meer live en meer verslaggevend. Er zal minder focus komen op vooraf geplande en geregisseerde producties. Zo zijn er geruchten dat er binnenkort een editing tool voor video op Facebook wordt geïntroduceerd. Op die manier kunnen gebruikers eenvoudig hun eigen productie maken en delen.
6. Tv budget naar social media
Al langere tijd werd er verwacht dat tv zich steeds meer zou gaan verplaatsen naar online video. Video op social media is namelijk goedkoper, gerichter en beter meetbaar. Ook is er een eenvoudige koppeling te leggen met ecommerce. Hierdoor winnen videocampagnes terrein op social media ten opzichte van tv. Wel moet je er rekening mee houden dat wanneer je dit wil doen, je ook moet investeren.
7. Kwaliteit voor kwantiteit
Jaren werd er door merken zoveel mogelijk en zo vaak mogelijk op social media geplaatst. Afgelopen jaar was daar al een omslag in. Er kwam minder content maar wel van veel betere kwaliteit. Het budget werd meer verspreid over minder content. Echter, nu social-advertising steeds belangrijker wordt, is daar ook een verschuiving in te zien. Merken gaan weer steeds meer plaatsen maar wel nog steeds met die hogere kwaliteit.
8. Influencers steeds belangrijker
Afgelopen jaar was het jaar van de influencers. Bloggers en vloggers namen met grote getalen toe. De tarieven voor het werken met deze influencers werden hierdoor steeds hoger. Daarnaast gingen influencers soms te ver commercieel gezien. Hierdoor verloren zij wel aan geloofwaardigheid. Nog steeds zijn influencers in 2017 zeer belangrijk voor bedrijven. Echter, deze belangstelling zal flink afnemen dit jaar en er zal meer focus komen op niches en kwaliteit.
9. Adverteren duurder maar wel effectiever
Adverteren op Facebook zorgt voor een groot bereik. Ook is het zo aantrekkelijk omdat er gericht geadverteerd kan worden. Afgelopen jaar werd er steeds meer gebruik gemaakt van Facebook retargeting. Het gevolg hiervan is dat de kosten voor het halen van bereik toenemen. Waar de kosten stijgen, wordt het bereik wel veel relevanter. Des te meer targeting, des te relevanter je bereik en traffic.
10. Concurrentie tussen Facebook, Instagram & Snapchat steeds groter
Snapchat blijft nog steeds snel groeien, maar heeft wel degelijk te maken met concurrentie. Instagram maakt namelijk ook een groei door en lanceert steeds meer nieuwe innovaties. Kan Snapchat dit wel bijbenen? Snapchat is in Nederland wat minder populair maar kan zich zeker meten met giganten als Facebook en Instagram.