Google Analytics
Onmisbaar, gratis en ontzettend uitgebreid. Dat is Google Analytics. Wil je alle mogelijkheden van Google Analytics leren kennen? Dan is een cursus geen overbodige luxe. In Analytics zie je zo’n beetje alles wat er op de website gebeurt. Hoeveel bezoekers heb je gehad? Is dat meer of minder dan vorig jaar? Welke pagina’s worden het meest bekeken? Staan hier de pagina’s tussen die je specifiek voor SEO hebt geschreven? Welke diensten komen veel naar voren en wat moet je nog meer naar voren laten komen? Waar haken de bezoekers af? Op deze en nog veel meer vragen geeft Google Analytics nauwkeurig antwoord.
In Analytics is het mogelijk om te zien waar bezoekers vandaan komen. Zo zie je of ze direct de URL intypen, de website organisch hebben gevonden, via social media of een andere website. Met oog op SEO wil je dat bezoekers je met name organisch vinden. Dat is waar je tenslotte aan hebt gewerkt. Zie je na een bepaalde periode dat er meer bezoekers op de organische manier binnenkomen? Dan doe je iets goed met SEO.
Een voorbeeld:
Je werkt bij een online marketingbureau in Haarlem en je biedt verschillende diensten aan. Je bent benieuwd hoeveel mensen je website bezoeken, waar die mensen vandaan komen en welke pagina’s op de website het beste worden bekeken. Ook wil je weten hoeveel mensen de website op hun mobieltje bekijken, of mensen weleens naar de website doorklikken vanaf social media en welke termen mensen invullen in de zoekbalk op jouw website. In Analytics zie je dat 48% van de mensen jouw website op de mobiele telefoon bekijkt. Maar op de mobiele telefoon werkt jouw website niet zo goed als op desktop. Je besluit actie te ondernemen en zorgt ervoor dat je website ook op mobiel goed gaat werken. Zonder Analytics was je misschien niet overtuigd geweest van de noodzaak hiervan. De tool helpt je dus ook om, op basis van de beschikbare data, de juiste beslissingen te nemen.
Seo Site checkup
Heb jij diverse technische wijzigingen laten uitvoeren om zo de technische SEO te verbeteren? Dan wil je daarna uiteraard meten of er vooruitgang in zit. Bij SEO Site Checkup voer je jouw website in (dit kun je één keer gratis per dag doen) en vervolgens krijg je een duidelijk overzicht wat wel en wat niet goed gaat. Zo krijg je met één druk op de knop inzicht in diverse factoren die spelen bij de SEO van jouw website. Klik hier om het zelf uit te proberen.
Seobility
Hoe staat het met mijn vindbaarheid op trefwoordniveau? En hoe verhoudt dat zich tot mijn concurrenten? Daar heeft Seobility een antwoord op. Voordat je bent gestart met SEO heb je natuurlijk zoekwoordonderzoek gedaan, bijvoorbeeld met behulp van de keywordplanner van Google, en een lange lijst relevante zoekwoorden en zoekwoordcombinaties opgesteld. Deze lijst importeer je in Seobility, een zoekwoordanalysetool. Je kunt hierbij ook de locatie aangeven, zodat Seobility laat zien hoe goed je in een bepaalde regio gevonden wordt. Daarnaast krijg je zoekwoordsuggesties van Seobility en kun je tot 10 concurrenten invoeren, van wie je in één oogopslag ziet hoe zij presteren op de zoekwoorden.
Heb je hard gewerkt aan SEO en ben je benieuwd of jouw inspanningen tot resultaat hebben geleid? In Seobility kun je over een bepaalde periode meten hoe het met jouw positie gesteld staat op bepaalde woorden. Zie dat de gemiddelde positie 50 was en je na het schrijven van goede SEO-pagina’s nu op 3 staat, dan weet je dat je op de goede weg bent!
Een voorbeeld:
Je werkt nog steeds bij hetzelfde online marketingbureau in Haarlem en je biedt verschillende diensten aan. Op al die diensten wil je goed gevonden worden, vooral in jouw omgeving. Je hebt dus trefwoorden zoals ‘marketingbureau Haarlem’, ‘SEA specialist’ en ‘webbouwer Haarlem’ in jouw zoekwoordenlijst staan. Daarnaast heb je al jouw directe concurrenten ingevoerd. Je hebt vervolgens een blog geschreven over de aanpak van SEA en je bent benieuwd of dit effect heeft gehad. Na verloop van tijd, want Google indexeert nieuwe pagina’s niet altijd direct, zie je dat je op de zoekwoordcombinatie ‘SEA specialist’ in de ranking bent gestegen van de 19e naar de 12e plaats. Dat gaat goed!
Jouw doel is natuurlijk een top 3 positie, dus je schrijft ook nog een goede whitepaper en een nieuwsbericht over SEA anno 2019. Daarnaast kijk je ook even hoe jouw concurrentie ervoor staat. Staan zij in de top 3 en zo ja, wat kun je leren van hun aanpak? Zet de concurrent Google Ads (SEA) in? Is dat voor jou misschien ook een idee? Of zet geen enkele concurrent Google Ads in en kun jij daarin het verschil maken? Al deze dingen leer je van Seobility.
SEO-resultaten meten voor een optimale strategie
Jouw marketingplan, de gekozen strategie en de doelen die je stelt krijgen met goede data-analyse meteen een sterk draagvlak. Als je jouw plannen kunt onderbouwen met cijfers kun je jouw collega’s en andere betrokkenen gemakkelijker overtuigen van jouw aanpak. Bovendien kun je doorlopend controleren of je op de goede weg bent of dat je ergens iets bij moet sturen. Online marketing wordt door terughoudende ondernemers weleens gezien als een slecht meetbaar en dus stuurloos marketinginstrument, maar niets is minder waar!