Samenvatting

Primex, een groothandel in textiel, werd in 1999 opgericht vanuit een zolderkamer door 4 ambitieuze ondernemers. Sindsdien is Primex uitgegroeid tot één van de grootste distributeurs van promotioneel textiel in Nederland.

De uitdaging

Primex is al jaren een waardevolle klant voor zowel onze techniek- als marketingafdeling. Eerder ontwikkelden we een geavanceerde webshop voor Primex, wat al snel leidde tot een nauwe samenwerking met onze marketingafdeling voor SEO-werkzaamheden. De korte lijnen tussen marketing en techniek ervaarde Primex als zeer prettig.

De overige marketingactiviteiten werden intern bij Primex uitgevoerd, wat het lastig maakte om structuur en consistentie in de marketing te krijgen. Vaak was er een andere taak die meer prioriteit kreeg, waardoor de marketingactiviteiten vooruit geschoven werden.

Primex had behoefte aan een strategische marketingpartner die hen kon helpen bij het realiseren van een omzetgroei van 30% binnen één jaar. Die uitdaging pakken wij graag met beide handen aan. 

Onze oplossing

Een goede marketingstrategie begint met een sterke basis. Onze strateeg en marketeer zijn gestart met een strategiesessie, waarin de marktontwikkelingen, trends, doelgroep en het mediagebruik van de doelgroep uitgebreid worden behandeld. Ook wordt er besproken wie de zogeheten ‘beslissers’ zijn binnen de doelgroep, hoe het salesproces eruitziet en wie de concurrenten zijn. Al deze informatie wordt uitgewerkt in een uitgebreid marketingadvies.  

Daarnaast zat ons marketingteam met Primex om tafel om hun doelgroep beter in kaart te brengen en werd er ingezoomd op de positionering (plek in de markt) en propositie (belofte) van het bedrijf. Zo wordt bepaald hoe de doelgroep aangesproken moet worden en met welke boodschap, ook wel ‘tone of voice’.

Binnen de tone of voice worden ook de merkwaarden vastgelegd en een schrijfwijzer opgesteld. Een schrijfwijzer is een handig document wat je helpt om in de juiste stijl met de juiste woorden en toon te communiceren naar je doelgroep.  

Nu de strategie en tone of voice op papier stonden was het tijd om een contentkalender op te stellen. Hierin zie je precies welke marketinguitingen wanneer op de planning staan. Zo gaat ipsis voor Primex aan slag met SEO, SEA, CRO, organische social media en nieuwsbrieven. 

Elke maand is er een meeting met Primex om de planning en voortgang te bespreken en knopen door te hakken. Dit vermindert het e-mailverkeer en de hoeveelheid input van de klant, waardoor er meer consistentie in de marketinguitingen ontstaat. Deze werkwijze bevalt Primex erg goed, het is efficiënt en prettig samenwerken.

Het resultaat

Ons marketingteam heeft het niveau van de marketinginspanningen aanzienlijk verhoogd en Primex veel werk uit handen genomen. Dankzij de waardevolle vertrouwensband met de klant begrijpen we precies wat hun wensen zijn en kunnen we aanpassingen direct doorvoeren, wat Primex veel tijd bespaart.

  • Een groei van 22% in de omzet en 34% in het aantal orders binnen drie maanden sinds de marketingstrategie is geïmplementeerd.
  • Een succesvolle Google Ads zoekcampagne met een gemiddeld conversiepercentage van 43%.

  

22 %
Groei in de omzet
34 %
Groei in het aantal orders
43 %
Conversiepercentage in Google Ads

Aan dit project werkten:

Damar 1 Breed

Damar Bakker

"Marketing is als een puzzel: elk stukje draagt bij aan het grotere geheel van succes"

Aida 1 Breed

Aida de Haan

"Bij ipsis kan ik helemaal losgaan met mijn enthousiasme voor marketing. Ik denk graag mee met de klant en zet graag dat stapje verder om alles eruit te halen wat er in zit. Ik haal mijn energie en voldoening uit het zichtbare resultaat die mijn inspanningen hebben opgeleverd"

Vincent 1 Alt

Vincent Castenmiller

"Ik ga elke dag met een brede lach naar kantoor"

Laten we je wens bespreken

We brainstormen graag met jou over de mogelijkheden
Vincent 1 Alt
Vincent Castenmiller
Directeur-eigenaar
Neem contact met mij op