Samenvatting
Fitnessclub Nederland is een sportorganisatie met 13 fitnessclubs verspreid door heel Nederland. Hier kun je voor een goede prijs fitnessen, veel verschillende groepslessen volgen en bij veel clubs ook ontspannen in de vorm van een sauna, een zonnebank of meer. Zo gaan zij net dat stapje extra voor het welzijn van hun leden.
Dat kwam alleen niet meer helemaal terug op hun website. De website was in 2016 gebouwd, en niet alleen de technologische ontwikkelingen zijn snel veranderd, ook Fitnessclub Nederland is sinds die tijd flink uitgebreid. Dus half 2023 besloten we samen dat het tijd werd voor een nieuwe website! Via de website kunnen potentiële leden zich oriënteren en zich inschrijven voor een proefles of voor een abonnement.
Stap 1: Analyse 'oude' website
We zijn begonnen met een uitgebreide analyse van de ‘oude’ website. Hieruit bleek dat ruim driekwart van alle bezoekers de website via een smartphone bezoekt. De bezoekers die al lid zijn gebruiken vooral de app. Dit benadrukt het belang dat de website goed wordt gebouwd voor mobiele websites. Daarnaast is ruim 80% een nieuwe bezoeker en 20% een terugkerende bezoeker, wat betekent dat we de content vooral moeten schrijven voor ‘potentiële’ klanten van de Fitnessclub die we kunnen verleiden tot een abonnement. Vervolgens is het interessant om te weten waar het meeste verkeer vandaan komt. Hieruit kunnen we concluderen dat de helft van het verkeer op de website uit het organisch zoekverkeer (Google) komt. Het is dus belangrijk dat we alle goedscorende content overzetten op de nieuwe website en de website goed SEO-proof bouwen, zodat we deze waarde niet kwijtraken.
Stap 2: Doelen nieuwe website bepalen
Uit de analyse en een strategiegesprek met Fitnessclub Nederland volgen de volgende doelen voor de nieuwe website:
- Focus op hoofddoel: inschrijven als nieuw lid en secundair doel: aanmelden voor proefles
- Moderne uitstraling van de huisstijl
- Goed weergeven van de USP’s (o.a. door fotografie en video): uitgebreide faciliteiten, voor jong en oud en fitpoints sparen
- Meer organisch zoekverkeer binnenhalen door sterke (technische) SEO
- Mogelijkheid om sterke landingspagina’s te maken voor de campagnes
- Clubomgeving creëren waarin je alle informatie vindt over de club, maar ook terug kunt naar de overkoepelende informatie voor alle clubs
Stap 3: Een effectief design
Zo zijn we eerst aan de slag gegaan met een sterk design waarin we een nieuwe twist hebben gegeven aan de huidige huisstijl. Zo ogen de ronde elementen frisser en moderner en hebben we in de achtergrond gebruikgemaakt van de F uit het logo. Daarnaast hebben we veel meer beeld laten terugkomen in de vorm van video’s en fotografie uit de club.
Stap 4: De bouw
Op basis van het design zijn we met de developers gaan bedenken hoe we dit werkend kunnen krijgen. Hoe gaan we zorgen dat het duidelijk is dat bepaalde informatie bij een club hoort, maar toch ook bepaalde content delen voor de clubs, zoals de 'veelgestelde vragen'. Hiervoor hebben we met een speciale cookie gewerkt. Zodra je op een club klikt, ‘onthoudt’ de website dat deze club jouw interesse heeft en zal bepaalde content op de website worden aangepast op basis van jouw gekozen club!
Stap 5: Sterke content
De laatste stap bestaat uit het vullen van alle content. Waar vroeger vijf verschillende pagina’s bestonden per club voor fitness, wellness, zwembad, fysiotherapie en squash, is dit nu gebundeld op een pagina waar je het complete aanbod kunt vinden per club. Zo heb je direct een duidelijk overzicht en hoef je niet vijf pagina’s aan te klikken. Daarnaast hebben we in de nieuwe website ook de mogelijkheid om sterke landingspagina’s te creëren, zodat we voor Google Ads of Social Ads een mooie en goed ingerichte pagina erachter kunnen hangen, die goed aansluit op het doel van de campagne.
Fitnessclub Nederland over ipsis
Door de nauwe samenwerking met ipsis hebben we de afgelopen maanden met elkaar kunnen bekijken welke wensen we hebben m.b.t. het realiseren van een nieuwe website. Met het professionele team hebben we deze wensen uitgewerkt, waarin functionaliteit een belangrijk item is geweest. We zijn zeer tevreden over het eindresultaat"
Aan dit project werkten:
Klaas Hauwert
"Het leuke aan mijn werk vind ik dat elke website anders is. Dat maakt mijn dag gevarieerd!"
Niels Laan
"Niet alleen de perfecte kop koffie vereist precisie en passie, maar ook elk project verdient diezelfde toewijding om tot zijn volle potentieel te bloeien"
Vincent Castenmiller
"Ik ga elke dag met een brede lach naar kantoor"
Aida de Haan
"Bij ipsis kan ik helemaal losgaan met mijn enthousiasme voor marketing. Ik denk graag mee met de klant en zet graag dat stapje verder om alles eruit te halen wat er in zit. Ik haal mijn energie en voldoening uit het zichtbare resultaat die mijn inspanningen hebben opgeleverd"