Google Analytics 4 (GA4), misschien heb je er al over gelezen of heb je er zelf al mee gewerkt. Sinds 1 juli 2023 is Universal Analytics vervangen door Google Analytics 4. Hierin zitten niet alleen een paar updates of verbeteringen, het is een geheel nieuwe methode om je websiteverkeer en online marketinginspanningen te meten.

nieuwsbrief-analytics4-ipsis.jpg

Waarom Google Analytics 4?

De reden waarom Google met deze nieuwe versie is gekomen heeft te maken met nieuwe eisen en behoeften van de gebruikers. Zo speelt privacy een hele belangrijke rol bij GA4 en worden IP-adressen standaard geanonimiseerd. Daarnaast is het in GA4 mogelijk om een gebruiker over alle devices te volgen, in Universal Analytics was dit niet mogelijk. Zo is het mogelijk om te zien dat een bezoeker je website heeft bezocht via een Google-advertentie en daarna via de app over is gegaan op een aankoop.

Wat is er veranderd?

Zoals we al benoemden is GA4 een geheel nieuwe versie van Google Analytics welke voornamelijk is gericht om het volgen van de complete customer journeys over meerdere apparaten. We vertellen je graag welke aanpassingen je kunt zien in Google Analytics 4:

  1. Data meten

In UA wordt de data gemeten op basis van sessies, terwijl in GA4 de data wordt gemeten op basis van gebeurtenissen. Het belangrijkste verschil tussen UA en GA4 ligt dus in de manier waarop Analytics de website analyseert. GA4 maakt gebruik van het op gebeurtenissen gebaseerde datamodel, terwijl UA altijd meet aan de hand van sessies die gekoppeld zijn aan gebruikersgegevens.

  1. Nieuwe statistiek ‘Engagement’

Als het gaat om engagement wordt er nu niet meer standaard gekeken naar de bounce, maar naar betrokkenheid. In GA4 kan je zelf instellen wanneer een bezoeker als ‘betrokken’ wordt gezien. Dit staat standaard ingesteld wanneer een bezoeker langer dan 10 seconden op de website zit. Dit kan je zelf verhogen naar 20 tot 60 seconde. En bezoeker is ook betrokken wanneer deze 2 of meer pagina’s heeft bezocht of wanneer er een conversie heeft plaatsgevonden.

  1. Nieuwe rapporten

Mis jij in Google Analytics 4 ook alle oude standaard rapporten? In UA waren er 150 standaardrapporten waarin makkelijk doorgeklikt kon worden. In GA4 zijn er hier de 30 beste rapporten nog van over. Daarnaast is het mogelijk om in GA4 zelf handmatig rapporten in te stellen die het best aansluiten bij jouw situatie. Hierdoor kunnen er zeer gedetailleerde rapporten gemaakt worden. Dit vereist wel iets meer kennis van data en de website.

Speciale actie!

Bij ipsis kunnen wij je helpen met het inrichten van GA4 en het analyseren van jouw websitebezoekers door middel van deze handmatige rapporten.

Voor klanten van ipsis kunnen wij het inrichten van Google Analytics 4 aanbieden voor €270,-. Wil je er ook een heel overzichtelijk dashboard bij? Dat kost € 100,- extra. Dit doen wij met een volledig gepersonaliseerd meetplan zodat je inzicht krijgt in jouw persoonlijke doelen! 

Profiteer nu van deze actie:

Neem contact op

De belangrijkste voordelen van Google Analytics 4

Hoewel het als gebruiker in eerste instantie niet zo lijkt, heeft Google Analytics 4 wel verschillende voordelen ten opzichte van Google Universal Analytics:

  1. Event-driven model: GA4 maakt gebruik van een event-driven datamodel. Dit houdt in dat de focus ligt op gebeurtenissen (events) die plaatsvinden op de website of app. Hierdoor is er meer flexibiliteit bij het meten en analyseren van verschillende interacties en kunnen er diepgaandere inzichten worden verkregen.
  2. Verbeterde cross-platform tracking: Door de verbeterde mogelijkheden voor cross-platform tracking is het mogelijk om een goed beeld te krijgen van de interacties van gebruikers, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken. Hierdoor wordt het makkelijker om een feilloze gebruikerservaring te bieden en een doeltreffendere marketingstrategie te ontwikkelen.
  3. Geavanceerde analyses: GA4 maakt gebruik van machine learning om automatisch cruciale gebeurtenissen te herkennen en relevante trends te ontdekken die waardevol zijn voor een bepaalde onderneming. Deze geavanceerde analyses bieden de mogelijkheid om nieuwe kansen te herkennen, de marketinginspanningen te optimaliseren en datagestuurde beslissingen nemen wat leidt tot betere prestaties.

 

Hulp nodig bij Google Analytics 4? 

Enthousiast over Google Analytics 4 en benieuwd wat wij op dit gebied voor je kunnen betekenen? Neem contact op, dan helpen wij je graag verder!

Neem contact op

Dana 1
Geschreven door:

Dana Rood

Marketeer
Heb je vragen?